Historie dřevěných hraček u nás
Řezbáři českých betlémů často vzpomínali, že si v dílně svých otců hráli s dřívky, odřezky dřevěných předmětů a s nepovedenými figurkami. Když byl jejich otec v dobrém rozmaru, vyřezal jim hlavu koně a přidělal ji na tyč, takže si mohli hrát na rytíře či zbrojnoše. Děti šlechticů dostávaly hračky z nejlepších dílen v Evropě, ale chudí lidé si vyráběli hračky ze dřeva nebo textilu. Do 19. století dřevěné hračky převažovaly, ale existovaly i luxusní hračky pro děti z porcelánu či keramiky. Hračky pro děti vždy představovaly zmenšený svět dospělých. Panenky připomínaly děti, které si s nimi hrály. První panenka – miminko se objevila až v 1. polovině 19. století.
Největší rozmach zaznamenala výroba dřevěných hraček na přelomu 19. a 20. století. Z té doby jsou známé lidové hračky z Podkrkonoší, Hlinecka či ze Skašova na Plzeňsku, kde se už 200 let vyrábějí
figurky s motivy českých krojů. V roce 1908 vznikla firma Schowanek, která vyráběla proslulé
mačkací dřevěné hračky, dnes v tradici pokračuje firma Detoa. Na Orlickoústecku se vyráběly
malované dřevěné hračky. V roce 1908 bylo v Praze založeno družstvo Artěl, které tvořilo dřevěné hračky pro děti podle návrhů známých výtvarníků, například Jaroslava Bendy, Václava Špály či Minky Podhajské. Tak vznikly slavné dřevěné hračky mrož, nosorožec, slon, lev a velbloud. Oblíbené byly také
dřevěné stavebnice z firmy dr. Richtra.
Po 2. světové válce byla většina výroby dřevěných hraček znárodněna. Z malých dílen vznikly větší podniky, ale české tradiční výrobky si stále udržovaly oblibu v zahraničí. Z té doby jsou známé hračkářské podniky, jako byl Jas Stráž nad Nežárkou, TOFA Semily, Hamira Příbram, Blank Ústí nad Orlicí. V 80. letech vytlačují tradiční dřevěné hračky nové materiály, zejména plast. Prodej dřevěných hraček je ale úspěšný na západních trzích. Díky tomu se zachovala tradiční výroba dřevěných hraček až do současnosti. Po roce 1989 hračkářské podniky zanikají nebo se privatizují. Znovu se objevují menší dílny, které sázejí na staletou tradici či rodinnou tradici.
Dřevěné hračky - historie
Víte, že s panenkami si hrály děti už ve starověké Číně a Egyptě? Lze to zjistit z archeologických vykopávek i z různých vyobrazení a maleb, které se dochovaly. Protože hra dětí je základem jejich správného rozvoje, děti už od pradávna využívaly různé předměty – kosti, kamínky a dřívka, a hrály si s nimi. Když viděli své rodiče, jak malují obrazy zvířat na stěny jeskyně nebo je modelují z hlíny, určitě nechtěly zůstat pozadu. Jakmile lidé vynalezli nůž, nebylo daleko k tomu, aby jej začali využívat k vyřezávání figurek pro vlastní pobavení a později i pro pobavení svých dětí. Tak se objevily jako první dřevěné hračky. Děti v antickém Řecku prokazatelně znaly dřevěné hračky, například panenky, káču i miniaturní vojáčky. Je vidět, že obliba určitých hraček překonala i několik tisíc let.
Hodně her a hraček přišlo do Evropy z Číny. Cestovatelé, kteří přicházeli na císařský dvůr, si všimli, že děti velmožů si hrají s důmyslnými hračkami. Tehdy poznali karty, šachy, švihadlo či létající draky. Tyto poznatky přinášeli do Evropy, kde nové hračky postupně zdomácněly. O hračkách v evropských domácnostech se dovídáme i z nejstarších obrazů. Známý je například obraz Dětské hry od Pietera Brueghela staršího z roku 1560, kde jsou hračky vyobrazeny. Ve velkém se hračky začaly vyrábět až od 16. století. A byly to zejména hračky ze dřeva, protože to byl nejdostupnější materiál. Byly to figurky zvířat, panenky, vojáčci, lodičky i plachetnice, různé zbraně ze dřeva a kolové vozíky.
V dobách před průmyslovou revolucí byly hračky hodně drahé, proto je kupovaly pro děti jen šlechtické rodiny. Chudí lidé si je vyráběli sami.
Dřevěné hračky pro děti byly většinou z měkkého lipového dřeva. Podívejte se třeba na tvůrce betlémů. Bylo známo, že nepovedené figurky dostávaly děti, pro něž se různá zvířátka či figurky vesničanů stávaly hrdiny jejich her. Právě na betlémech je vidět, jaký um se skrýval v prstech řezbářů. Dívky si své panenky odívaly do různých hadříků, chlapci vyhrávali bitvy s dřevěnými vojáky a meči. Ke hrám sloužily různé
kostky i dřevěné destičky. Po nástupu průmyslové revoluce se začaly hračky vyrábět na jednoduchých strojích, a tím se zlevnily. Staly se tak dostupné pro většinu lidí.
Děti a dřevěné hračky
Pro děti jsou hračky významnou součástí jejich dětství, protože se podílejí na rozvoji jejich rozumových i motorických dovedností, pomáhají rozvíjet fantazii, představivost a přispívají k jejich psychické pohodě. Dřevěné hračky pomáhají dětem uvědomovat si materiál i hmotnost předmětů, u nejmenších dětí přispívají k rozvoji hmatu. Rozmanité tvary, barvy i materiál, ze kterého jsou hračky vyrobeny, jsou dalšími podněty okolí, stejně jako nejbližší osoby, nábytek a běžné vybavení domácnosti. Bez hraček by byl svět dítěte ochuzený, nemohlo by uspokojovat své potřeby. Vezměte dítěti hračku a uvidíte, jak se bude tvářit.
Nejmladší děti hračky okusují, ohmatávají, jsou pro ně přechodem do okolního světa. Hračky ze dřeva k tomu přispívají svým materiálem, který je dostatečně tvrdý, ale není ostrý či křehký. Jejich variabilita či možnost skládání podporuje dětskou fantazii a zvídavost. Pro děti předškolního věku jsou určeny realističtější hračky, pro chlapce vláčky, autíčka, s nimiž se mohou vydávat na cestu nebo „do práce“, jak to vidí u svých rodičů. Děvčátka si oblékají panenky, v dřevěné kuchyňce vaří a panenku krmí. Dřevěné hračky umožňují postihnout celou škálu předmětů ze světa dospělých ve zmenšené formě i zobrazit je v barevném provedení.
Výrobci dřevěných hraček se přizpůsobují rozvoji dítěte a často nabízejí tzv. didaktické hračky. Děti se s nimi nejen hrají, ale díky nim rozvíjejí motoriku, smysly, matematické schopnosti, myšlení i vzájemnou koordinaci zraku s pohybem ruky. Psychologové se shodují v tom, že
české dřevěné hračky plně podporují důležité aspekty rozvoje dítěte a jsou vhodné pro jakoukoli věkovou skupinu. A je jedno, zda jde o drahé či levné dřevěné hračky. Hračky ze dřeva jsou pro děti přitažlivější než plastové či plechové výrobky. Přispívá tomu i příznivý hmatový vjem.